Motox logga

Så får du sponsorer

Om du inte redan har plan på hur den ekonomiska biten skall lösas nästa säsong, är det nu hög tid. Här är en lista på tio saker att tänka på när du skall skaffa sponsorer inför säsongen 2020.

(1) Var inte rädd för att misslyckas.
På din sponsringsresa kommer du sannolikt att misslyckas mer än du lyckas. För att hitta en sponsor måste du nå ut till människor - massor av människor. Du måste sticka ut från alla andra åkare som ber om hjälp. Det är möjligt att hitta en sponsor om du har genomsnittliga resultat, men nästan omöjligt att hitta en sponsor om företaget som skall sponsra inte gillar dig. Dina sociala mediesajter är viktiga, men om du använder fel språk,  ifrågasätter foton eller stöter på negativitet på dina Instagram- och Facebook-sidor kommer  dörrar att stängas. 

(2) Vet din räckvidd.
Ta reda på vem du har inflytande över och lära känna dessa människor. Lär dig hur du kan marknadsföra din potentiella sponsor till den här demografin. Ju mer du känner till de människor du har inflytande över, desto mer information kan du ge till den potentiella sponsorn.

(3) Fråga ansvarsfullt.
Var ärlig med dig själv. Om du var ett märke, skulle du sponsra dig? Se till att dina avsikter är hederliga och försök att inte be om mer än du förtjänar. Om det handlar om ett val mellan Zlatan och dig, får inte dina känslor sårade om de väljer Zlatan. Du måste föra värde till affären. Innan du gör din röst hörd, fråga dig själv, "Varför ska de sponsra mig?"

(4) Fråga rätt person.
Du vill inte lägga ett gäng arbete i ett förslag och låta det falla på döva öron. Tyvärr händer detta hela tiden. Försök att inte skicka ditt förslag till kundtjänstens e-postadress. Berätta inte damen i receptionen om din livshistoria via telefon. Du måste prata med den som kan säga ja eller nej. Det kan vara svårt att bryta igenom barriären och få ditt förslag i rätt händer. Börja med att söka på webbplatsen efter telefonnummer eller e-post till företagets sponsor- eller marknadschef. Om du inte hittar deras information, ring och fråga den damen i receptionen för marknadsavdelningen.

(5) Främja.
Om du har en sponsor för närvarande, marknadsför dem, även om de inte betalar dig eller ger dig de erbjudanden du vill. Marknadsför dem efter bästa förmåga. Detta hjälper när du ber om en annan sponsor, och det kommer att lära dig hur du kan marknadsföra din framtida sponsor, som förväntar sig mer av dig. Vad du än gör,  säg inget negativt om din nuvarande sponsor när du pratar med en ny potentiell sponsor. Om du gör det antar de att du även  kommer att prata negativt om dem i framtiden.

(6) Förslag.
Det är viktigt att ha ett förslag, och det är lika viktigt att skräddarsy ditt förslag till det märke som du vill bli sponsrat av. Ju mer specifik du är, desto bättre. Ring företaget i förväg för att fråga dem om de för närvarande sponsrar någon eller om de skulle vara intresserade. Om du pratar med rätt person och de är tydliga att de inte har några sponsringsmöjligheter, gå vidare. Om de är intresserade kan du följa upp frågor för att lära dig om deras nuvarande sponsring och hur du skapar ett förslag som tilltalar dem. Gå sedan tillbaka till ritbordet och få det att hända.

(7) Lär dig.
Om företagen du kontaktar avvisar dig, fråga varför! Lär av dina misstag. Du kanske kontaktar företag som inte är intresserade av att sponsra framtida förare. Kanske är företaget för stort och de ser inte värde i att hjälpa dig. Kanske är företaget för litet och de har inte råd att hjälpa. Eller kanske är det något fel med ditt förslag och du måste justera det innan du försöker igen med ett annat företag.

(8) Resultat.
Det handlar inte alltid om hur snabbt du är eller hur många tävlingar du har vunnit, men det beror på vem du frågar. Vissa företag letar bara efter vinster, och andra företag kunde inte bry sig mindre. För många märken handlar det mer om vem du är, vad du representerar och vilken typ av värde du kan ge dem.

(9) Referenser, relationer och lojalitet.
Det är alltid bäst att känna någon på företaget för att lägga gott  ord för dig. För de flesta förare är detta den svåraste delen. Om du letar efter en sponsor och inte vet var du ska börja, fråga runt. Tänk på vem du känner som representerar ett märke du gillar och börja där. När du väl har en sponsor, var då mycket försiktig så att du inte använder produkter eller tjänster som kan komma i konflikt med din nya sponsor. Och slutligen, försök att förbli lojal. En track record av lojalitet till en sponsor hjälper dig att bygga ditt varumärke och det hjälper dig när du söker mer stöd i framtiden. Ett företag som har varit med dig under en längre tid är mer benägna att stödja dig med det du behöver på lång sikt.

(10) Visa ditt värde.
Det finns tre sätt att din relation med din sponsor kan ge dem värde.
(a) Du marknadsför deras varumärke, vilket i sin tur gör dem pengar.
(b) Du ger din sponsor en värdefull upplevelse. Det kan vara VIP-behandling vid ditt nästa lopp eller hjälpa testprodukter, eller vara den ultimata varumärkesambassadören.
(c) Om du har tur kan du kanske hitta personer som sponsrar dig eftersom de vill vara en del av det du representerar, och de kommer inte att vara oroliga för avkastningen på sin investering. Mor- och farföräldrar, moster och farbröder tillhör vanligtvis denna kategori.